Vad kostar en app?

Har du en digital tjänst som du vill göra till verklighet? Få en realistisk uppfattning över dina utvecklingskostnader.

Det kan vara svårt att vara beställare, både i en startup och på en marknadsavdelning i ett större företag. Ibland får vi frågan "Vad kostar en app?" och vårt svar är alltid "Det beror på." Det är inte alltid uppskattat när man som beställare vill ha en snabb offert. Men hur lång tid det tar att bygga en app eller webbtjänst är omöjligt att säga utan mer kontext. Jag ska försöka förklara varför.

Varje projekt är unikt

Förhoppningsvis har beställaren identifierat något som gör appen unik, upptäckt ett speciellt behov eller en helt ny målgrupp. Allt detta påverkar hur man når ut till användarna (marknadsföring), hur man blir användare (onboarding) och vilken mekanism som gör att användarna frekvent vill använda tjänsten (retention).

Det finns bara ett sätt att äta en elefant. Bit för bit.

Har ni hört det ordspråket? Det handlar om att man måste bryta ner större projekt i mindre delar för att klara av dem.

Det största arbetet och kostnaden är programmering. Men innan vi skriver en rad kod rekommenderar vi att beställaren genomför en designfas med en duktig UX-designer och erfarna UI-designers. Vi brukar jämföra designfasen med att ta fram ritningen till ett hus där man åskådliggör förutsättningarna för att bygga sitt drömprojekt, innan vi börjar programmera.

Designfasen handlar om att samla in kontext, förstå affärsmodellen, identifiera möjliga målgrupper, ta fram designkoncept och definiera användarresor som visualiseras i en klickbar prototyp. Denna prototyp är så nära vi kan komma den slutgiltiga produkten utan att skriva en rad kod. Processen är väldigt kreativ och kommunikativ och beställaren får ganska snart en uppfattning om slutresultatet. Härifrån blir livet som beställare mycket enklare.

Med en genomförd designfas har du ett tydligt beställningsunderlag som en teknikleverantör kan uppskatta arbetet med. Du kan också validera din idé tidigt med den tänkta målgruppen. Insikterna från designfasen gör också att man kan ta tekniska beslut och utveckla tjänsten, baserat på en konkret användarupplevelse som är underbyggd av feedback från riktiga användare.

Om det tar en vecka att komma till en första kommersiell release (MVP) eller flera månader kan vi inte svara på. Det är du som beställare som avgör när produkten är redo för marknaden. Men oftast kan man släppa sin produkt tidigare än man tror. En enda funktion brukar vara helt central för hela användarupplevelsen, sedan uppdaterar man tjänsten i korta iterationer baserat på användarfeedback.

Hur väljer man rätt digital byrå?

Att låta flera digitala byråer lämna offert och sedan välja den som säger lägst pris är en meningslös övning att göra. Om du är van beställare vet du redan detta, men vi ser att detta händer om och om igen men ingen beställare eller byrå kommer lycklig ur ett sådant projekt. Välj istället den byrå du känner störst förtroende för och lita på den kvalitet de håller i tidigare genomförda projekt. Personkemi är viktigt, be om att få träffa teamet du ska jobba med innan projektet börjar.

Sätt sedan upp en budget för en kommersiell release tillsammans med din valda digitala byrå och samarbeta som om ni vore en del av samma team. Tänk på att projektet inte slutar efter en kommersiell release. Därefter behöver projektet underhållas och uppdateras, vilket också innebär att beställaren behöver en budget för årligt underhåll och vidareutveckling.

Så låt oss summera

Hantera ovisshet: Alla projekt är unika, det är därför omöjligt att säga exakt hur lång tid det tar att bygga en app eller webbtjänst utan kontext. Men genom att göra en designfas och bryta ner projektet i mindre delar kan man få en tydligare bild och göra bättre uppskattningar.

Kommunikation: En bra digital byrå är transparent i alla steg av sin process och uppskattar kundnära samarbeten. Det ger beställaren möjligheten att engagera sig och bli en del av teamet.

Gillar du vad du ser?

Bli uppringd

(Vanligtvis inom en timma)